Einde tweede periode

26 maart 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Beste vrienden en familie,

Bij deze een update vanuit Zuid Afrika. We lopen tegen het einde aan van de tweede periode. Morgen moeten we onze Koningen-/Kroniekenopdracht inleveren, daarna behandelen we Hooglied en Prediker en dan hebben we een weekje vrij. Die week kan ik erg goed gebruiken om even op te laden, want ik ben lichamelijk maar voornamelijk ook mentaal erg vermoeid. Ondertussen hebben we nagenoeg alle verhalen van het Oude Testament behandeld. Zeker met de Koningen- en Kroniekenopdracht proberen we een goed beeld te vormen over de tijd van de profeten. Deze profeten kunnen we dan in het volgende kwartaal makkelijk in hun tijdsgeest plaatsen. Ik zie hier erg naar uit, omdat ik van de profeten het minste wist voordat ik aan dit avontuur begon.

Van de boeken uit het Oude Testament hebben een aantal mij het meest geraakt. Genesis vond ik van tevoren al erg indrukwekkend, omdat het laat zien hoe God het bedoeld had (hoofdstuk 1 en 2). De 1187 hoofdstukken (dankjewel Google) die daarop volgen, vertellen het verhaal hoe God Zijn best doet om diezelfde relatie met ons te krijgen. Het tweede boek dat me erg aansprak is Leviticus. Toen ik het voor de eerste keer las had ik geen idee wat ik met al deze wetten aanmoest en in hoeverre ze nog van toepassing zijn in het heden, maar hoe meer ik tijd erin stopte, hoe meer ik Gods hart begon te zien door al de wetten heen. Het voelde alsof ik tegen een gordijn aankeek tijdens mijn eerste keer lezen, maar dat hoe meer ik het bestudeerde, ik tussen de gordijnen door ging kijken en het hart van God zag kloppen. Het derde boek dat me verraste was Richteren. Ook bij dit boek had ik geen idee wat ik er mee aanmoest toen ik het voor de eerste keer las. Ik snapte niet wat ik met verhalen van een stelletje barbaren van meer dan 3000 jaar geleden moest. Waarom zou dit nu nog van toepassing zijn? Maar toen ik meer erin dook, zag ik dat de reden was dat al deze richteren, als weerspiegeling van hun net zo barbaarse samenleving, God en Zijn geschriften totaal niet kenden. Zo gaf Gideon God de schuld dat ze onder de verdrukking van de Midianieten leefden (Richteren 6:13), terwijl God had gezegd dat als Israël God zou volgen, het goed met ze zou gaan, maar dat als ze Hem de rug zouden toekeren, God Zijn rug naar Israël toe zou keren (Deuteronomium 28). Dit benadrukte voor mij hoe belangrijk het is om de Bijbel te bestuderen.

De voetbaltraining die ik wekelijks geef aan een groep van 40 kinderen van 8 tot 13 jaar hebben we onlangs afgerond. We hebben dit gedaan met een toernooi in twee afgehuurde voetbalkooien. (Bijgevoegde foto was mijn team tijdens het toernooi). Hier in Afrika is de geestelijke wereld veel meer aanwezig dan in het Westen. Dit komt denk ik doordat mensen hier meer bezig zijn met de geestelijke wereld. Hekserij is zichtbaar aanwezig in de maatschappij. Sommige jongens van mijn groep hebben verteld dat ze weleens geesten hebben gezien. Daarnaast groeien ze op met het zien van schietpartijen en vermoorde mensen. Gangsters mijden geen scholen of wijken voor hun praktijken. Dit komt terug in nachtmerries voor deze jongens. Wij proberen ze naar Jezus te wijzen en daarnaast een veilige plek te geven om plezier te hebben.

Met mijn sponsoroproep heb ik €925,- opgehaald. Ik ben hier heel erg dankbaar voor. Paulus schrijft in zijn tweede brief aan de Korinthiërs dat de vrijgevigheid van de gemeente leidt door de bemiddeling van hen die Gods boodschap verkondigen tot dankzegging aan God. Hartelijk bedankt voor al uw gebed, medeleven en donaties.

Gods zegen toegewenst vanuit Zuid Afrika,

Evert-Floor.